FAQ
Find dét du søger – eller tag kontakt
Dét du søger, finder du her
FAQ – spørgsmål og svar

FAQ er en oversigt over de hyppigst stillede spørgsmål, som vi støder på i dagligdagen. Her finder du alt, hvad du behøver at vide om et specifikt emne – og vi udvider løbende med ny og relevant viden. På denne side har vi således samlet en masse viden og spørgsmål. Og det er her du finder den hjælp, du har brug for. Uanset om det drejer sig om en teknisk eller praktisk henvendelse, kan du finde masser af vejledning, tips og tricks på denne side. Og vi sørger for at den løbende opdateres, så du altid kan finde netop det, som du har brug for.

Hvordan finder jeg hjælp herinde?
Har du problemer med internet, TV, PlayMaker eller drejer dit spørgsmål sig om fakturering, adresse flytning eller driftsproblemer, kan du finde svar herinde. Scroll ned til det emne du ønsker at vide mere om og se om du finder svar. Prøv også gerne at åbne filen, som ligger lige under emnet. Her har vi nemlig samlet stort som småt i en hel oversigt over netop dét emne, du har valgt. Og sidst, men ikke mindst, finder du her på siden også vores video-guides.

Finder du stadig ikke svar på dét du søger, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte vores support. Uanset hvad, er vi glade for at kunne hjælpe dig. 

Internet
Har alle medlemmer mulighed for at få fibernet?

Næsten. Vores eksterne anlæg er opgraderet til fibernet, som er en blanding af fiber- og Coax-kabler. Vejen-Net udbyder allerede fibernet i en stor del af vores dækningsområde. Og i de områder, hvor der p.t. ikke er etableret fibernet, er der etableret hybridfibernet, som vi opdaterer løbende, når der er planlagt gravearbejde. Både via fibernet og hybridfibernet kan Vejen-Net tilbyde alle medlemmer hastigheder op til 1000 Mbit.

Hvad er F-Secure / online sikkerhed?

F-Secure er en online virksomhed, som har specialiseret sig i cybersikkerhed. Dvs. at de sørger for, at du og familien trygt kan bevæge jer online. Vejen-Net tilbyder, i samarbejde med F-Secure, nogle attraktive sikkerhedspakker. Og pakkerne understøtter både Windows, MacOS, Android og iOS platformene.

F-Secures hjemmeside kan du se en sammenligning på F-Secure Internet Security og F-Secure Total produktet.

F-Secure bestilles nemt og enkelt gennem selvbetjeningsportalen MIN SIDE.

Hvad er forskellen på fibernet og hybridfibernet?

Fibernet er internet som leveres igennem et fiberkabel, mens hybridfibernet er internet der leveres igennem en kombination af fiberkabler og Coax kabeler.

Hvad koster hybridfibernet hos Vejen-Net?

Hybridfibernet forbindelse  tilbydes i følgende hastigheder:

100/10 Mbit/s  Til dem, der primært bruger nettet til nyheder, e-mail, netbank og Facebook.

300/40 Mbit/s  Så kan du se film i HD kvalitet på flere enheder samtidig.

1000/500 Mbit/s  Den hurtigste bredbånds forbindelse. Her kan der games, arbejdes og ses HD film på een gang.

For alle hastigheder gælder det:
Bindingsperioden er på 6 mdr. Det forudsættes, at man samtidig aftager TV signal fra Vejen-Net. Ønsker du internet uden at aftage TV signal, tillægges en månedlig afgift i kontingent.

Hvilke øvrige udgifter kan der tilkomme ved internet?

Som hovedregel er det kun hastigheden og evt. kontingentet du betaler for. Men har du en TV-pakke hos Vejen-Net slipper du for at betale kontingent for internet.

Øvrige udgifter kan være: 

  • Trådløs forbindelse (WiFi aktiveret i modem) kr. 10,- kr./md.
  • Nedgradering af hastighed kr. 100,-
  • Oprettelse af internet – GRATIS – 
  • Mail adresser (som internet kunde hos Vejen-Net) – GRATIS – 
  • Fast IP-adresse: Oprettelse 200,- kr + løbende abonnement 29,- kr./md.
  • Gebyr for månedlig opkrævning 10,- kr./md.
  • Gebyr for papir faktura 49,- kr./md.
  • Gebyr for betaling via PBS – GRATIS –
Hvor lang er opsigelsesperioden?

Løbende måned + 30 dage.
Det er opsigelsesperioden på både TV og internet. Formularen vedr. opsigelse udfyldes og sendes på mail@vejen-net.dk

Hvordan bestiller jeg internet?

Når du ønsker at bestille internet hos Vejen-Net har du flere muligheder.

Mulighed 1)
Det nemmeste er at udfylde formularen direkte på computeren, underskrive den og så indsende den til os. Du finder formularen HER.

Mulighed 2)
Du møder ind på kontoret og bestiller samt underskriver formularen hos os. Se vores åbningstider på siden OM OS.

Mulighed 3)
Hent formularen HER, print den ud og udfyld den tydeligt med blokbogstaver. Husk underskriften til sidst. Scan den herefter ind og send den til mail@vejen-net.dk.

Bemærk venligst: For at du kan bestille internet hos Vejen-Net skal du være tilsluttet vores kabelnetværk. Kontakt os på tlf. 76 960 970, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er tilsluttet på din adresse.

Hvorfor har jeg problemer med at komme på Internettet?

Prøv at tjekke følgende, inden du kontakter os:

  • Kan du se alle dine TV kanaler?
    Hvis du heller ikke kan se TV, betyder det, at problemet ligger et sted, inden signalet bliver fordelt videre rundt i huset. Der skal formentlig en tekniker ud for at fejlfinde installationen. Kontakt os blot på support.
  • Lyser de fire lamper (Power, DS, US og online) fast?
    Hvis ikke, kan du prøve at genstarte modemmet. Og har du egen router, skal du også genstarte den. Tænd først routeren igen, når dit modem lyser i lampen “online”.
  • Blinker lampen “DS” eller “US”?
    Hvis de gør, skal du tjekke at antennekablet er monteret korrekt. Og tjek også at kobbertråden ikke er bøjet eller beskadiget på anden vis.
Hvorfor svarer hastigheden ikke overens med min Internet pakke?

Man kan ikke få fuld hastighed hvis hastighedstesten udføres via en trådløs WiFi forbindelse. Man skal derfor tage hastighedstesten på en kablet computer. Og den skal kunne være hurtig nok til også at følge med. Selve kablet mellem modemmet og computeren skal desuden være af god kvalitet for hastigheden kan måles korrekt. Ring til support, hvis det stadig driller – så skal vi nok se nærmere på det.

Kan jeg få installeret min Vejen-Net e-mail på min smartphone og iPad?

Ja!
Din Vejen-Net mail kan sættes op på alle dine enheder. Vi hjælper gerne – enten via support eller kom forbi kontoret i vores åbningstid.

ALT OM INTERNET – klik her

TV
Hvad er WEB TV?

WEB TV er det samme som streaming. Og streaming foregår via PlayMaker. PlayMaker er en smart app, som du kan installere – kvit og frit – når du har en TV-pakke hos os. Med PlayMaker kan du tage alle dine TV kanaler med på farten. Både i Danmark og resten af EU. Få yderligere information her.

Hvem bestemmer, hvilke programmer der skal være i TV-pakkerne?

Vores samarbejdspartner ASOM-Net stiller et bredt udbud af kanaler til rådighed for os. Ud fra disse sammensætter vi herefter de forskellige TV-pakker.

Hvem leverer TV kanalerne?

Det gør det lokale ASOM-Net, som får kanalerne leveret gennem deres samarbejdspartnere Allente og Viaplay Group.

Hvor lang er opsigelsesperioden?

Løbende måned + 30 dage.
Det er opsigelsesperioden på både TV og internet. Formularen vedr. opsigelse udfyldes og sendes på mail@vejen-net.dk

Hvordan indstiller jeg mit TV?

Nyt TV:

Følg denne vejledning vedr. opsætning af dit TV – GUIDE Vejen-Net TV
Sørg herefter for at disse koder er indtastet korrekt under indstillinger:

 

Eksisterende TV:

Gå ind under indstillinger på dit TV og sørg for at disse koder er indtastet korrekt under indstillinger:

Hvorfor hakker lyden på mit TV?

Det kan gå ud over en eller flere TV kanaler. Hos de fleste ligger fejlen i, at antennekabler og antennestik ikke er godt nok afskærmet og derfor kan f.eks. mobilsignaler trænge igennem. Du kan købe nye godkendte antennekabler og antennestik i forskellige butikker, men der er det typisk påtrykt, at de er Yousee eller Stofa godkendt. Du kan også bare købe dine antennekabler og antennestik direkte hos os. Så er du sikker på at du får det helt rigtige til dit Vejen-Net signal – og vi hjælper dig selvfølgelig med at finde det helt rigtige første gang.

Hvorfor kan jeg ikke se TV?
  • Har du samme problem på andre TV i boligen?
    Hvis ikke, tjek venligst om din egen installation lever op til kravene. Du kan se mere her Flimmer på skærmen.
  • Mangler du alle programmer i en TV pakke?
    Hvis dette er tilfældet, kan det være, at vores tekniker har sat et filter på en forkert husstand. Kontakt venligst supporten.
Hvorfor pixelerer billedet på mit TV?

Det kan gå ud over en eller flere TV kanaler. Hos de fleste ligger fejlen i, at antennekabler og antennestik ikke er godt nok afskærmet og derfor kan f.eks. mobilsignaler trænge igennem. Du kan købe nye godkendte antennekabler og antennestik i forskellige butikker, men der er det typisk påtrykt, at de er Yousee eller Stofa godkendt. Du kan også bare købe dine antennekabler og antennestik direkte hos os. Så er du sikker på at du får det helt rigtige til dit Vejen-Net signal – og vi hjælper dig selvfølgelig med at finde det helt rigtige første gang.

ALT OM TV – klik her

PlayMaker
Findes der en vejledning til PlayMaker?

Du finder hjælp lige her: Vejledning til PlayMaker

Hvad er WEB TV?

WEB TV er det samme som streaming. Og streaming foregår via PlayMaker. PlayMaker er en smart app, som du kan installere – kvit og frit – når du har en TV-pakke hos os. Med PlayMaker kan du tage alle dine TV kanaler med på farten. Både i Danmark og resten af EU. Få yderligere information her.

Streaming
Findes der en vejledning til PlayMaker?

Du finder hjælp lige her: Vejledning til PlayMaker

Hvad er WEB TV?

WEB TV er det samme som streaming. Og streaming foregår via PlayMaker. PlayMaker er en smart app, som du kan installere – kvit og frit – når du har en TV-pakke hos os. Med PlayMaker kan du tage alle dine TV kanaler med på farten. Både i Danmark og resten af EU. Få yderligere information her.

Video guides

Vores video-guides er optagelser, som hjælper dig med et specifikt problem.

Se alle dine TV kanaler

Stream og se dine programmer, når det passer dig.

Arkiver dine TV kanaler

Du kan se programmer helt op til 48 timer senere.

Optag dine TV kanaler

Optag programmer og se dem, når du har tid.

Oprettelse af Vejen-Net e-mail
– iPhone

En kort videogennemgang til oprettelse af din Vejen-Net e-mail via en iPhone.

Oprettelse af Vejen-Net e-mail
– Windows10 Mail App

Se hvordan du opretter din Vejen-Net e-mail i Windows10 Mail App.

Oprettelse af Vejen-Net e-mail
– Outlook

Videogennemgang af oprettelsen af Vejen-Net e-mail i Outlook.

Oprettelse af Vejen-Net e-mail
– Apple MacBook

Sådan opretter du din Vejen-Net e-mail via din Apple MacBook.

Oprettelse af Vejen-Net e-mail
– Samsung Smartphone

Har du Samsung Smartpone kan du oprette din Vejen-Net e-mail således.


formularer

Vil du oprette dig som kunde hos os, skal du flytte eller ønsker du at få en  internetforbindelse fra Vejen-Net, finder du vores formularer her. Udfyld den digital, underskriv og mail den til os – eller print den ud, udfyld den, skriv under og kom ned forbi kontoret i åbningstiden – så hjælper vi dig med resten. Nemt og enkelt.

Flytning
Hybridfibernet
Fibernet
TV abonnement
Opsigelse – dødsbo
Opsigelse – internet
Opsigelse – TV

Tilbehør

Vores medlemmer har mulighed for at købe forskellige varer på kontoret, samt få råd og vejledning i brug af disse.

Antennekabler, stik, værktøj og tilbehør – kan bruges i forbindelse med radio, TV eller digital modtager:

Antennekabel, hvid HF-tæt
med han/hun stik – 1,5 meter – 28,- kr./stk.
med han/hun stik – 3 meter – 39,- kr./stk.
med han/hun stik – 5 meter – 52,- kr./stk.
med han/hun stik – 10 meter – 86,- kr./stk.
7mm uden stik – 25 meter – 150,- kr./stk.
7mm uden stik – løbende meter – 7,13 kr./lb.mtr
vinkel han (montér selv) – 21,- kr./stk.
vinkel hun (montér selv) – 21,- kr./stk.

F-stik
med gevind (montér selv) – 13,- kr./stk.
push-on, 2-pak (montér selv) – 32,- kr./stk.

Splitter/fordeler til TV-signal
med 2 udgange – 95,- kr./stk.

Splitter til antennesignal
med 2 udgange, F-stik – 121,- kr./stk.
med 3 udgange, F-stik – 161,- kr./stk.
med 4 udgange, F-stik – 188,- kr./stk.

Underlag til stikdåse
hvid – 52,- kr./stk.

Kabelsamler
hun-hun, F-stik – 16,- kr./stk.

Slutmodstand til splitter
F-stik – 13,- kr./stk.

Væg-stikdåse
radio/TV, hvid – 139,- kr./stk.

Gør-det-selv sæt
med værktøj og 6 F-stik – 105,- kr./sæt
med værktøj og 2 TV/radio stik – 95,- kr./sæt

HDMI kabler – kan bruges imellem TV og digital modtager eller DVD-afspiller:

HDMI kabel
1,5 meter – 49,- kr./stk.
3 meter – 67,- kr./stk.
5 meter – 86,- kr./stk.

Telefonkabler og stik – kan bruges imellem modem og fastnet telefon (hvis du har IP-telefoni):

Telefonkabel
sort, 2 meter – 24,50 kr./stk.

Telefonstik
hvid, 3-benet (hermafrodit stik) – 24,50 kr./stk.

Netværkskabler / PDS – kan bruges imellem modem og PC, router eller Access Point (AP):

Netværkskabel
hvid Cat6 UTP, rund – 0,5 meter – 15,- kr./stk.
hvid Cat6 UTP, rund – 1,5 meter – 39,- kr./stk.
hvid Cat6 UTP, rund – 3 meter – 44,- kr./stk.
hvid Cat6 U/UTP, flad – 2 meter – 39,- kr./stk.
hvid Cat6 U/UTP, flad – 15 meter – 60,- kr./stk.

Gør-det-selv samleboks
til netværkskabel, med han stik – 86,- kr./stk.
til netværkskabel, med hun stik – 86,- kr./stk.

CONAX CA-modul (cam) – kortlæser:

CONAX CA-modul
Køb – 299,- kr./stk. (engangsbeløb)

Access Point (AP) – kan bruges til at forlænge det trådløse signal i din bolig. Kan lejes og/eller købes:

LigoWave
NFT-2AC – køb – 899,- kr./stk. (engangsbeløb)
NFT-2AC – leje – 29,- kr./md.

STRONG
Extender 1600 – køb – 645,- kr./stk. (engangsbeløb)
Extender 1600 – leje – 29,- kr./md.

Grandstream
Køb – 899,- kr./stk. (engangsbeløb)
Leje – 29,- kr./md.

Bemærk venligst:
Send en e-mail til mail@vejen-net.dk eller kig forbi vores kontor, hvis du ønsker at bestille nogen af ovenstående varer. Varerne kan afhentes i kontorets åbningstid. Der tages forbehold for pris-/produktændringer og udsolgte varer.


min side (selvbetjeningsmodul)

Min Side kan du blandt andet bestille og/eller ændre Tilvalgspakker, din eksisterende TV pakke samt skifte hastighed på din internetforbindelse hos Vejen-Net.
Ligeledes kan din faktura også ses i selvbetjeningsmodulet på Min Side .
Du har endvidere mulighed for at tilmelde dig med kortbetaling (Dankort, Visa eller almindelig Mastercard) eller PBS (betalingsservice). Vi kan også håndtere MobilePay betalinger.

Scroll to Top